fredag 24 oktober 2014

Hur fick jag tjockare hår?

Som många vet så hade jag stooora problem med mitt hår förut. Jag har inte världens tjockaste hår i grunden, men jag tappade nästan hälften av allt hår på huvudet förut på grund av en icke fungerande sköldkörtel. Öronen stack liksom ut på sidorna för att det var så tunt, men sen kom det tillbaka! Så nu tänkte jag berätta vad jag har gjorde för att få tillbaka håret jag hade.

1. Den här punkten kan du skippa om du inte har några problem med sköldkörteln ;) För det första så behövde jag ju min behandling för min icke-behandlade hypotyreos. Levaxin gjorde så att jag tappade ännu mera hår, men när jag började med naturligt sköldkörtelhormon istället så blev det lite bättre månad för månad.
 
2. Alla dessa kosttillskott:
Jag vet att man inte vill spendera hundralappar på en massa drycker och tabletter, MEN det är viktigt att du får i dig det dagliga behovet av olika vitaminer och mineraler. Det är inte många som får det genom sin dagliga kost, isåfall måste man äta väldigt varierat och hälsosamt. (Kommer mera till kosten sen). Jag rekommenderar inte vitaminer i tablettform. Flytande form eller pulverform är det bästa. Vad jag använder mig av är dessa godingar:
undefined
Super Booster V1 Greens är en pulvermix av olika alger, gräs, frukter, grönsaker, örter och enzymer
Blutsaft_kartong-flaska-500ml-389x390 


Multivitamindryck som innehåller det mesta som man behöver dagligen.





3. Hårmineralanalys:
Hårmineralanalyser kan du göra på olika hälsobutiker eller vad man ska kalla det. Jag gjorde min i närheten av där jag bor. Det innebär att en person klipper av lite hår ifrån huvudet. På mig fick dom ta djupt från hårbotten eftersom att jag hade toning som satt kvar i längderna. (viktigt att håret dom tar inte är färgat!!) Sen skickas det håret vidare till ett laboratorium och några månader senare får man reda på EXAKT vilka olika mineral och vitaminbrister man har OCH vad man eventuellt har för mycket av i kroppen. Sen får man ett ''recept'' utskrivet på olika kosttillskott som ersätter ALLA dessa brister. Ett halvår senare kan man göra återbesök och göra samma sak igen för att se hur värdena ser ut.
Hela den här processen kostar tyvärr väldigt mycket men jag tyckte ändå det var värt det. Vi hittade saker som jag inte hade en aning om. Det här har inte bara med håret att göra utan jag kände mig även mycket piggare efter ett tag eftersom att man ''fyller på förråden som behöver fyllas''.
 
Håret är idealisk analysvävnad
 
4. Yttre preparat
Tro mig när jag berättar att det finns INGEN produkt som kan trolla fram flera hårstrån på huvudet. Jag har provat många själv. MEN däremot så finns det massor av bra produkter som gör att håret ser tjockare ut och som gör det fylligare! Det jag har märkt är att vissa shampon och balsam ''korvar ihop'' håret istället för att göra det fylligt så det är viktigt att välja bra ett bra shampoo och balsam. Fråga din frisör, dom vet allt. Några olika produkter jag använder som jag är nöjd med:
TRESemmé NATURALS ledord är Professional och Affordable.
 


Inga kommentarer: