torsdag 23 oktober 2014

1 månad utan socker

När jag gick i årskurs 6 till 8 så åt jag fika VARJE dag efter skolan. Då menar jag inte mackor och frukt, utan jag gjorde alltid hemmagjord chokladsås och åt mängder med glass till. Gjorde jag inte det så blev det flera kakor eller kladdkaka, eller både och. Jag åt i alla fall sjuuuka mängder med fika. På ett sätt så tror jag det var nått som jag behövde eftersom att jag var så pass underviktig och smal hur mycket jag än åt. Men fööör mycket socker är ju ändå inte bra i längden.

Jag har nu lyckats hålla mig borta från sötsaker och raffinerade kolhydrater (tex chips) i flera veckor. Bästa av allt så är jag inte ens ett dugg sugen på sötsaker alls längre för jag har ersatt sockret till annat. Orsaken till att jag slutat med vitt socker (och håller mig borta från snabba kolhydrater som jag gjort under lång tid) är för att se om jag mår bättre utav det inom flera olika områden.
När jag får i mig socker så bearbetar kroppen alla kolhydrater och jag blir varm, hyper och efter ett tag blir jag istället trött, seg och frusen. Men huvudorsaken till att jag vill utesluta socker just nu är faktiskt pga en helt annan orsak som en läkare har tipsat till mig men som jag helst inte vill skriva här offentligt.. Så jag försöker absolut inte att gå ner i vikt eller något sånt.
En stor skillnad som jag har märkt är att jag inte får en sån där plötslig trötthet en tid efter att man har fått i sig socker. Jag känner mig piggare om jag har en stabil blodsockernivå istället för att få dom där sockertopparna. Humöret blir jämnare, huden blir finare och sömnen blir bättre etc. Det finns alltså en massa positiva saker! :)
Nu tänker jag inte ''förbjuda'' mig själv till att inte äta/dricka socker under hela livet, det är det man äter i längden som räknas ;) Klart man kan unna sig ibland på vissa helger tex. Men just nu har jag som sagt inte gjort det på flera veckor.

Inga kommentarer: